Was elke moeder maar een ouwehoer

Zoekterm: ouwehoeren
  1.  ouwehoeren
    ouwehoeren werkw.Uitspraak:   [ɑuwə'hurə(n)] Verbuigingen:   ouwehoerde (verl.tijd enkelv.) Verbuigingen:   heeft geouwehoerd (volt.deelw.) Toon alle vervoegingen op een vervelende wijze of een lange tijd over iets spreken Voorbeelden:   `Als mi...
    Gevonden op http://www.woorden.org/woord/ouwehoeren
  2. ouwehoeren
    (ww) - tijdverdrijf door gebabbel
    Gevonden op http://www.collignon.tv
via encyclo.nl

Een Nederlandse vriend van mijn ouders woont  in Amerika en heeft twee Amerikaanse dochters. Ze spreken geen Nederlands, maar als je ze vraagt "weet je wat jij bent?" antwoorden ze steevast "een ouwehoer". Ik ben heel benieuwd hoe hij dit aan zijn Amerikaanse vrienden uitlegt trouwens...

Nummer twee van hierboven vind ik echt een geweldige definitie van het woord. Ik houd er ontzettend van om mijn tijd met gebabbel door te brengen. Wat tien jaar geleden nog gebabbel was over waar we uit zouden gaan, wat we aan zouden trekken en welke leuke jongens er zouden zijn, zijn nu gesprekken over hoe lang de kinderen ons hebben wakker gehouden vannacht, over waar de luiers in de aanbieding zijn en hoe je die wortelvlekken uit hun kleren krijgt. Niet iedereen zit natuurlijk in dezelfde fase, dus gelukkig gaan de gesprekken ook over mooie reizen, nieuwe liefdes en voorbereidingen voor een huwelijk. En met vrienden praat je weer over andere dingen dan met je ouders of je collega's. 
In mijn geval gaan de gesprekken met collega's vaak over gebabbel of eerder het gebrek hieraan. Sommige mensen houden meer van ouwehoeren dan anderen en gelukkig houden we er niet allemaal evenveel van en zijn er mensen met andere kwaliteiten. Naast gesprekken over bovenstaande onderwerpen zijn er ook nog de diepgaande gesprekken en aan de andere kant ruzies. Wie verbaal sterk is kan misschien makkelijker woorden geven aan zijn emoties. In de ontwikkeling van kinderen zie je vaak een fase waarin peuters snel boos worden en dan gaan gillen of schreeuwen. Vaak is dit een teken van frustratie, ze kunnen gewoon nog niet zeggen wat ze wel of juist niet willen. Zou het voor ons allemaal af en toe niet fijn zijn als er gewoon op je voorhoofd staat hoe je, je voelt, omdat het zo ontzettend moeilijk is om dit te verwoorden.

Het afgelopen half jaar was (o.a. door mijn zwangerschapsverlof) het aantal gesprekken met volwassenen voor mij nogal beperkt (gesprekken via whatsapp niet meegerekend...), maar dat wil niet zeggen dat ik mijn mond heb gehouden. Wat is het kletsen met een peuter en tegen je baby een heerlijk tijdverdrijf. De keuze van onderwerpen is niet heel uitgebreid, maar de gesprekken zijn altijd eerlijk en oprecht. Uit deze studie blijkt weer hoe belangrijk het is dat je met en tegen je kind praat! Uit (werk)ervaring weet ik dat dit helaas niet voor elke ouder/verzorger vanzelfsprekend is. Praat tegen je baby, reageer op het gebabbel van je dreumes, voer gesprekken met je peuter. Spreek vooral in je 'eigen' taal, dus ga geen moeilijke woorden omzeilen of hele korte zinnen maken. Op een gewone manier tegen kinderen praten, leert ze de structuren van de taal en breidt  de woordenschat uit. Ouders uit meertalige gezinnen vragen vaak welke taal ze het beste aan kunnen bieden. Belangrijk is om de taal aan te bieden die ze zelf het beste beheersen, de eigen moedertaal. Zo leert het kind die taal goed en kan het andere talen 'ophangen' aan de moedertaal. Ik sta soms echt met mijn mond open als kinderen tegen mij Nederlands spreken en daarna vloeiend in een andere taal tegen hun moeder, wonderlijk!
2013 was het jaar van het voorlezen, wat voor de één heel natuurlijk is (een boekje lezen voor het slapen gaan, een volle boekenkast) is voor de ander een hele hoge drempel. Voorlezen is voor de hele ontwikkeling van kinderen goed, maar zeker ook voor de taalontwikkeling. En wat een bonus als je avond na avond het verhaal van Hazeltje leest en je peuter vervolgens tegen je zegt "mama, ik hou van jou tot de maan".
Ik maakte eerst van "om de haverklap" "telkens" of "steeds weer", omdat ik wist dat Lucy dat wel zou begrijpen. Nu ben ik me weer bewust geworden dat ik gewoon "om de haverklap" moet lezen, om zo haar woordenschat en taalbegrip uit te breiden.

Voor mij is het een feest om de normale taalontwikkeling van dichtbij mee te maken. In theorie wist ik dat kinderen op een gegeven moment wel tot 7 nieuwe woorden per dag leren en nu ervaar ik dat, dat ook echt zo is. Maar het feit dat mijn kinderen misschien 24/7 logopedie krijgen geeft geen enkele garantie. Lucy is nu een echte ouwehoer, maar eigenlijk is ze pas echt begonnen met praten toen ze begon met lopen (22 maanden). Gelukkig zie ik wel dat alles wat ik daarvoor heb aangeboden ergens is opgeslagen en er steeds meer uitkomt. Liedjes zingen of verhaaltjes lezen met kinderen die nog niet praten is ook heel nuttig.


Al die digitale voorleesboeken en boekverfilmingen zijn een super leuk alternatief voor als je zelf even wat wil doen in het huishouden, je onderweg bent enz. maar geen vervanging, want je mist het stukje interactie wat zo belangrijk is.

Dus blijf vooral lekker ouwehoeren met je kinderen en geniet van al die gekke, ondeugende, ontroerende momenten. Hier een paar van onze eigen kletskous van 3jr: - mama wat is het een heerlijke dag (op het moment dat we de deur uitstappen) - ik ga met papa in een raket naar de regenboog - jij bent mijn allerbeste vriendje - "Lucy je gaat zo naar bed" anwoord: ik dacht het niet........ uuuuh dit heeft ze toch niet van Dikkie Dik geleerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten